loading...
سفرنامه من
محمد بازدید : 66 دوشنبه 19 اسفند 1398 نظرات (0)

کروناویروس جدید

کروناویروس 19 یا کووید 19 (19-COVID) که برای اولین بار در ووهان چین کشف شد، منشا حیوانی دارد و مانند ویروس سارس 2003 در بازار فروش حیوانات زنده برای تهیه غذا دیده شد. با شیوع این ویروس در ماه آخر سال 2019 شهروندان ووهان چین درگیر این ویروس و اثرات آن شدند و کارشان به قرنطینه کشیده شد.  نخستین عفونت شناخته شده انسانی متاثر از ویروس کرونا اوایل دسامبر 2019 اتفاق افتاد و رفته رفته به شهرهای دیگر چین کشیده شد. پنهان‌کاری‌های سیاسی در ابتدای شیوع این ویروس موجب انتشار وسیع بیماری در چین و دیگر کشورهای جهان شد.

ویروس کرونا 19

با پژوهشی که در بررسی 44 هزار بیمار چینی صورت گرفت، مشخص شد که بیش از 80 درصد بیماران نشانه‌هایی خفیف از یک بیماری داشتند؛ به‌علاوه، سالمندان، مبتلایان به بیماری‌های مشخص و کادر درمانی بیش از دیگران در معرض خطر بودند. کمتر از 8 درصد از بیماران مبتلا به ویروس کرونا 19، شرایط حادی داشتند.

شیوع کروناویروس جدید در ایران

تایید رسمی شیوع ویروس کرونا 19 در ایران 29 بهمن‌ماه 1398 اتفاق افتاد؛ گرچه پیش از این تاریخ نیز موارد مشکوک متعددی شناسایی شده بود. علیرغم اعلام ممنوعیت سفر و پروازها به چین، استمرار پروازها موجب شد تا بالاخره این بیماری در کشور شیوع پیدا کند تا اینکه در سوم اسفندماه وضعیت زرد در کشور اعلام شد.

کرونا ویروس ابتدا در شهر قم قربانی گرفت و قرنطینه نکردن این شهر موجب شد این ویروس به دیگر استان‌های کشور نیز وارد شود. تهران، بابل، اراک، تنکابن به ترتیب آلوده شدند و رفته‌رفته به تعداد افراد مبتلا و قربانی افزوده شد؛ بیمارستان‌ها پر شد از بیماران با مشکلات حاد تنفسی و مراکز درمانی با کمبود تجهیزات پزشکی روبه‌رو شدند. با تردد مسافران در مرزها این ویروس به دیگر کشورها هم راه یافت و برای جلوگیری از اشاعه این ویروس بسیاری از کشورها، به‌خصوص کشورهای همسایه به‌طور موقت مرزهای خود را با ایران محدود کردند.

کرونا

 

با ادامه سفرهای خارجی پیش از بحرانی اعلام شدن شرایط، مسافران ایرانی به بیست کشور دیگر ویروس کرونا را منتقل کرده‌اند؛ در کشورهای کانادا، آلمان، فرانسه، سوئد، آمریکا، نیوزیلند، بلاروس، و برخی استان‌های چین مواردی از ابتلا به ویروس کرونا کشف شده که به مسافران ایرانی این کشورها نسبت داده شده است.

برای محدودتر کردن تردد میان مرزها و کاهش شیوع بیماری، صدور ویزا برای ایرانیان محدود شد و روند بررسی درخواست ویزاها با شرایط ویژه‌ای صورت می‌گیرد. بیشتر کشورها برای جلوگیری از اشاعه ویروس، مسافران از مبدا چین، کره جنوبی و ایران را به مدت 14 روز در قرنطینه نگه می‌دارند و برخی دیگر شرایط اضطراری برای سفر اعلام کرده‌اند. سازمان بهداشت جهانی برای حفظ سلامتی و کاهش شیوع بیماری وضعیت بحرانی اعلام کرده و سفرهای غیرضروری را ممنوع اعلام کرده است.

محدودیت‌های استان‌ها ایران برای سفرهای نوروزی

ممنوعیت سفرهای نوروزی در داخل کشور هنوز به طور رسمی اعلام نشده است اما جهش آمار مبتلایان به ویروس کرونا در شهرهای مقصد سفرهای گردشگری موجب شده تا شهروندان برنامه سفرهای نوروزی خود را به تعویق اندازند. مطابق آمار رسمی وزارت بهداشت شمار افراد مبتلا در روزهای پایانی افزایش 10برابری داشته و در برخی استان‌ها وضعیت اضطراری اعلام شده است.

بالا بودن آمار شیوع ویروس کرونا 19 در ایران به نسبت دیگر کشورهای آلوده نشان از بی‌احتیاطی و سوء مدیریت شرایط حاضر است. قرنطینه کردن شهرهای آلوده با حداقل کنترل رفت‌وآمد به این شهرها که از طرف سازمان بهداشت جهانی برای مهار ویروس کرونا توصیه شده، می‌تواند شرایط بحرانی حاضر را کنترل کند. به‌کار گرفتن تجربه‌های کشور چین در محدودیت‌ها رفت‌وآمد می‌توان از فاجعه پیش رو پیشگیری کرد. برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس نابودگر باید خودمان دست به‌کار شویم و با ماندن در خانه به خود و هم‌نوعانمان کمک کنیم.


تا به امروز، نوزدهم اسفندماه سال 1398 تنها شش استان به طور رسمی از ورود مسافر جلوگیری می‌شود اما دیگر استان‌ها هنوز در حال خطر هستند و رفت‌وآمد هنوز مانند گذشته ادامه دارد. متاسفانه بی‌توجهی برخی افراد به هشدارها موجب افزایش بیماری در شهرهای شمالی کشور شده است. تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها به دلیل جلوگیری از ابتلای دانش‌آموزان، دانشجویان و دیگر کارکنان این حوزه، برداشت تعطیلی زودهنگام نوروزی داشته و افراد به شهرهای مقصد نوروزی هجوم برده‌اند.

استان‌ها مازندران، گیلان و اصفهان در وضعیت بحرانی به سر می‌برند و برای جلوگیری از اشاعه بیشتر ویروس کرونا، ورود مسافران به این استان‌ها ممنوع اعلام شده است. بعد از این استان‌ها، ورود خودروهای غیربومی به استان‌های خراسان رضوی، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد ممنوع اعلام شده است.

با وجود بحرانی شدن شرایط در بیشتر استان‌ها، هنوز ممنوعیت‌های سفر به طور سراسری اعلام نشده و در موارد اعلام شده به درستی اعمال نمی‌شود. مسئولان اعلام کرده‌اند که در روزهای پایانی اسفندماه و تعطیلات نوروز هتل‌ها، مسافرخانه‌ها و به طور کلی تمام اقامتگاه‌های رسمی تعطیل هستند و اجازه اتاق‌های شخصی به مسافران ممنوع است اما با وجود خطر ابتلا به ویروس کرونا 19 هنوز هم مسافرها جایی برای اقامت پیدا می‌کنند!

راهکارهای پیشگیری از ویروس کرونا

کرونا ویروس 19 از راه سفر و جابه‌جایی وارد ایران شده و کم‌کم تمام نقاط کشور را آلوده کرده است. پس در اولین اقدام پیشگیرانه باید رفت‌وآمدها محدود شود. در زورهای نخست این اپیدمی، سازمان بهداشت جهانی تنها سفرهای اضطراری را مجاز می‌شمرد اما با بحرانی شدن وضعیت و اعلام وضعیت قرمز در برخی کشورها هرگونه سفر و جابه‌جایی غیرمجاز اعلام کرد. با اینکه این روزها باید بوی عیدی داشته باشد و نوروز، باید امسال را در خانه بمانیم و تنها در اضطرار سد امن خانه‌هایمان را بشکنیم.


کرونا تبدیل به دغدغه مشترک ساکنان کره زمین شده و فصل ناخوشایند و نگران‌کننده‌ای از دفتر زندگی ما را رقم زده است. با اینکه نشانه‌های پیشرفت چین در مقابله با ویروس کرونا به گوش می‌رسد اما باید هشدارهای سازمان بهداشت جهانی را جدی بگیریم و توصیه‌ها را به کار ببندیم. تا به امروز شمار افراد مبتلا به کروناویروس 19 در کشور به رقم 7161 رسیده؛ شوربختانه از این میان 237 نفر مبتلایان از میان رفته‌اند؛ گرچه کارشناسان رقم این افراد را بسیار بیشتر از این میزان می‌دانند اما خوشبختانه 2394 فرد از مبتلایان بهبود یافته‌اند. پس زندگی ادامه دارد و این شرایط نیز به زودی پایان خواهد یافت و به برگی از دفتر خاطرات زندگی پرحادثه‌مان خواهد پیوست.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 20
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 5
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 7
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 52
  • بازدید ماه : 141
  • بازدید سال : 887
  • بازدید کلی : 3,556